vorige volgende Pitbull ELEKTRISCH

Kenmerken

  • Merk : Pitbull
  • Type : ELEKTRISCH
  • Extra info : Eigen gewicht: 2,4 - 2,8 ton
  • Prijs : op aanvraag

 

Bijkomende info

De prototypes worden inmiddels getest en de verkoop is reeds van start gegaan. De E-Pitbull is qua bouw gelijk aan de dieselvariant. Er is niet gekozen voor bestaande techniek uit de auto- of heftruckbranche.

Op de plaats van de motor ligt een LiFePO4 (lithium-ijzerfosfaat)-accu van 96 volt en 310 ampère. Dat is goed voor 29,8 kilowattuur en bij normaal werk genoeg voor een volledige werkdag. Deze is het meest stabiel en krachtiger dan de vaak gebruikte 48 volt.

Een hoog voltage met een accu met een lager ampère vraagt al snel om allerlei extra keuringen en veiligheidseisen, weet Tuijtelaars. Kenmerkend is dat Peeters Group kiest voor een accupakket met maar liefst negentig cellen en een groot volume. Hoe meer cellen, hoe lager de ampère-afgifte per cel. Ook energievreters als een airco en een kachel komen gewoon beschikbaar op 96 volt. Omdat de accupakketten een van de duurste onderdelen zijn van de techniek, wordt gedacht aan een leasevorm voor de accu's.

Magneetloze motoren:

De twee Dana TM4-elektromotoren voor de rijaandrijving en werkhydrauliek zijn ook ruim gedimensioneerd voor de shovel. En de motoren zijn magneetloos, zodat demagnetiseren ofwel kracht verliezen op termijn geen issue is. Ze leveren samen een piekvermogen van maar liefst 44 kilowatt en hebben een koppel van 200 newtonmeter.

Degelijke motoren zouden een levensduur hebben van zeker 20.000 uur. Door de directe montage op de rijaandrijving is er een flinke trekkracht en acceleratie. Binnen enkele seconden kan de shovel 25 kilometer per uur rijden.

Plan is om nog een andere dropbox te monteren voor een hoger overbrengingsratio en dus extra duwkracht. De tweede elektromotor maakt de werkhydrauliek fijngevoelig en krachtig. 'Daar willen we nog een wat stillere tandwielpomp in zetten', vertelt Tuijtelaars over de laatste finetuning van de shovel. Gevolg is ook dat er met 50 liter per minuut veel opbrengst is op het externe ventiel voor bijvoorbeeld een rolbezem.

Extern olieventiel overbodig

De verwachting is overigens dat steeds meer werktuigen elektrisch worden aangedreven en een extern olieventiel dus overbodig wordt. 'Het zelf bouwen van werktuigen met een 96 volts elektromotor aan de shovels wordt een van onze doelstellingen', legt Tuijtelaars uit. Meer elektrisch aangedreven producten zullen volgen. 'Dat is veel efficiënter dan hydraulische aandrijving en de prijs van een elektromotor is beperkt.'

De shovel moet ook zijn op te laden aan een autolaadpaal. Op een standaard lader van 220 volt is de accu in een nacht vol. Met een snellader van 400 volt kan dit nu binnen twee uur. De ingenieurs werken aan een techniek waarmee dit binnen een uur kan, met 150 tot 300 ampère-uur. Alle data uit het systeem is af te lezen op een Canbus-scherm in de cabine, niet op afstand via telemetrie. Peeters Group wil dit jaar honderd elektrische shovels bouwen.

 

 

E-MAIL